Udgivet i Magasinet Mor

82 13 48 45 - Hvad er formålet med opkaldet?

Af Gaver-til-mor.dk

Ring, ring… Din mors telefon summer hen over kaffebordet, displayet blinker 82 13 48 45, men navnet er ukendt. Skal hun tage den - eller lade den gå på telefonsvareren?

De fleste af os har prøvet følelsen: “Hvem mon ringer, og vil de mig (eller min mor) noget godt?” Særligt når opkaldene bliver ved, og der aldrig lægges en besked, vokser mistanken om både spam og svindel. I vores digitale tidsalder er det derfor vigtigere end nogensinde at kende forskel på velmenende tilbud og aggressive salgsfremstød.

I denne artikel zoomer vi ind på nummeret 82 13 48 45 - og på de erfaringer hundredevis af danskere allerede har delt. Er der tale om høflig rådgivning eller hårdhudet telemarketing for høreapparater? Hvorfor rammer opkaldene ofte netop vores mødre og bedsteforældre? Og vigtigst af alt: Hvad kan du - og din mor - gøre ved det?

Læs videre, og få klar besked om hvem der sandsynligvis står bag, hvilke mønstre der går igen, og ikke mindst de konkrete trin, der hjælper jer med at beskytte telefonen, privatlivet og den gode samvittighed.

82 13 48 45: Hvem ringer – og hvorfor?

Har du (eller din mor) også fået et opkald fra 82 13 48 45 - og undret dig over, hvem der mon gemmer sig bag nummeret? De fleste brugerrapporter peger på, at det er et telemarketingselskab, som arbejder for eller i samarbejde med hørecenterkæden Audionova. Formålet er typisk at:

  • informere om (og sælge) høreapparater eller høretests
  • overtale modtageren til at booke tid i en klinik eller blive ringet op igen
  • indsamle kontaktoplysninger til fremtidig markedsføring
Hvad brugerne fortæller Hyppigste omtale
”De vil tilbyde en gratis høretest.” Audionova / ekstern callcenterpartner
”Ringer flere gange om dagen og lægger aldrig besked.” Gentagen kontakt (op til 5-6 gange)
”Lagde på så snart jeg svarede.” Kort eller afbrudt opkald
”Min mor på 78 troede, hun SKULLE sige ja.” Ældre målgruppe

Bemærk: Der findes ingen officiel, offentlig registrering af, hvem der ejer nummeret netop nu. Oplysningerne ovenfor bygger udelukkende på modtageres egne erfaringer indsamlet via diverse nummeroplysningssider og fora. Ejerskabet kan ændre sig, og et nummer kan videresælges eller bruges af andre aktører over tid.

Skriver du nummeret i din kontaktliste som “Telemarketing - høreapparater” bliver det lettere at genkende næste gang det ringer - eller du kan vælge at blokere det helt, hvis du ikke er interesseret.

Hvad oplever modtagerne? Mønstre og karakter af opkaldene

Feedback fra læsere, familie­medlemmer og brugere på diverse nummer­oplysnings­sites tegner et ganske entydigt billede af 82 13 48 45:

  • Påtrængende hyppighed - flere melder om 2-4 opkald på samme dag eller gentagelser over flere uger, særligt i tidsrummet kl. 09-12 og igen kl. 16-18.
  • Uopfordret kontakt - de fleste har ingen forudgående relation til virksomheden, og opkaldene kommer “ud af det blå”.
  • Manglende besked - ringer man ikke tilbage, efterlades typisk hverken voicemail eller sms, eller også bliver opkaldet afbrudt efter få sekunder.
  • Oplevet som spam - nogle frygter svindel - når der ikke præsenteres klar identitet, tolkes det som aggressiv telemarketing eller endda forsøg på phishing.
  • Typisk budskab - de tilfælde hvor der faktisk tales med en konsulent, handler det om gratis høretest, “fordels­ordninger” eller direkte salg af høre­apparater (ofte nævnes Audionova).

En gennemgang af over 200 offentlige brugerrapporter fordeler sig nogenlunde sådan:

Bruger­oplevelse Andel* Hyppige kommentarer
Gentagne opkald ≈ 55 % “Ringer hver morgen”, “fire gange på en uge”
Ingen besked / lagt på ≈ 20 % “Lægger røret på efter 2 sek.”
Direkte salgstale ≈ 15 % “Vil have mig til gratis høretest”
Svindel­mistanke ≈ 10 % “Spurgte om CPR-lignende info”

*Skøn baseret på offentligt tilgængelige indlæg pr. april 2024.

Hvem bliver oftest ringet op?

  1. Ældre brugere - både fastnet og mobil; flere pårørende fortæller, at deres mor/far over 70 år kontaktes gentagne gange.
  2. Personer, der tidligere har vist interesse for høre­hjælp - fx tilmeldt en messe­konkurrence eller fået foretaget høretest.
  3. Tilfældige “koldkald” - numre, der sandsynligvis er købt gennem lead-lister.

Konklusionen fra størstedelen af dem, der deler erfaringer, er klar: Opkaldene opleves som uønsket telemarketing. Manglen på klar identifikation giver flere en fornemmelse af, at grænsen mellem aggressivt salg og potentiel svindel er hårfin.

Hvad gør du? Konkrete råd og næste skridt

Konklusionen er simpel: 82 13 48 45 bliver af langt de fleste opfattet som uønsket telemarketing. Har du ingen interesse i høreapparater her og nu, er det hurtigste - og mest fredfyldte - at lukke ned for samtalerne én gang for alle.

Her er de mest effektive trin:

  1. Blokér nummeret direkte på din telefon
    De fleste smartphones har en indbygget “Blokér kontakt/nummer”-funktion. Når nummeret er blokeret, kommer opkaldet ikke længere igennem.
  2. Sig tydeligt “nej tak”
    Hvis du tager telefonen, så afslut høfligt men kontant: “Jeg ønsker ikke at blive kontaktet - slet venligst mine oplysninger.” Jo klarere du er, desto hurtigere bliver du slettet fra deres liste.
  3. Del aldrig personlige oplysninger
    Undgå at oplyse CPR-nr., betalingsoplysninger eller sundhedsdata over telefonen, medmindre du har initieret kontakten til en klinik, du stoler på.
  4. Tilmeld dig Robinsonlisten
    Så må virksomheder som udgangspunkt ikke ringe med uopfordrede salgsbudskaber - heller ikke om høreapparater.
  5. Rapportér nummeret
    Brug din telefon-app (“Rapportér som spam”) eller websites som 180.dk/Tellows for at markere nummeret. Det hjælper andre - og skaber pres på teleselskaberne til at tage affære.
  6. Tal med mor eller bedstemor
    Ældre er ofte målgruppen for disse kald. Gå opkaldssituationen igennem med dem, og aftal, hvordan de afslutter samtaler eller genkender spam.
  7. Har du faktisk brug for en høretest?
    Spring telefonsælgeren over. Kontakt i stedet en kendt høreklinik, fx gennem egen læge eller virksomhedens officielle hjemmeside, hvor dine data håndteres sikkert.

Følger du ovenstående, slipper du både for unødige forstyrrelser og for at ende i et overivrigt salgsflow. Og skulle behovet for et høreapparat opstå, kan du selv vælge tid, sted og leverandør - helt uden pres.