Udgivet i Magasinet Mor

Telefonnummer 20 17 17 17: Hvem står bag?

Af Gaver-til-mor.dk

Bip, bip, bip… Klokken er lige slået 17, du står midt i aftensmaden, og pludselig lyser mobilen op med et ubesvaret opkald fra 20 17 17 17. Hvem i alverden ringer dig op på det tidspunkt - og skal du overhovedet ringe tilbage?

Hvis du - ligesom mange andre travle mødre - ikke har tid til at kaste dig ud i google-maraton for at finde svaret, så tag det helt roligt. I denne artikel på Gaver Til Mor skærer vi emnet ud i pap, så du hurtigt kan komme videre med dagens gøremål.

Vi dykker ned i, hvad nummeret egentlig er, hvorfor det popper op på din skærm, og om du bør være bekymret for spam eller salgstricks. Spoiler alert: Det er som regel mere uskyldigt, end du tror - men der er stadig et par gode råd at tage med.

Læn dig tilbage, sæt vandet over til teen, og lad os guide dig igennem mysteriet om 20 17 17 17 på få minutter.

Hvad er 20 17 17 17?

Du har måske siddet midt i aftensmaden, i bilen på vej til svømning eller med en sovende baby på armen, da 20 17 17 17 pludselig blinkede på skærmen. Heldigvis er der ingen grund til panik - nummeret er som regel helt harmløst.

20 17 17 17 er YouSees centrale telefonsvarer-nummer. Hvis du (eller nogen i husstanden) har et YouSee-mobilabonnement, benytter systemet netop dette nummer til at:

  • give besked om, at der ligger nye talebeskeder
  • lade dig ringe ind og aflytte, slette eller gemme beskeder
  • informere om opdateringer i din voicemail-mailbox

Med andre ord: det er ikke et salgsopkald og heller ikke klassisk spam. Nummeret fungerer blot som indgangen til din telefonsvarer - helt ligesom de gamle fastnettelefoner, bare på mobilnettet.

Skulle du ikke være YouSee-kunde, er det stadig muligt, at nummeret dukker op, fx hvis:

  1. en YouSee-bruger har prøvet at ringe dig op og efterfølgende lagt en besked,
  2. du tidligere har haft et YouSee-SIM kort, og telefonen stadig “husker” telefonsvarer-indstillingen,
  3. dit barn eller partner er YouSee-kunde og har viderestillet sin telefon til dig.

Sidder du med et spædbarn, travle madpakker eller et møde om fem minutter? Så kan du trygt vælge at ignorere eller vente, indtil du har ro til at tjekke beskeden. Og er du i tvivl, kan du altid ringe direkte til YouSees kundeservice for at bekræfte, at alt er, som det skal være.

Hvem står bag nummeret – YouSees telefonsvarer

Når 20 17 17 17 toner frem på displayet, er det som oftest ikke en sælger, men derimod din egen telefonsvarer hos YouSee, der prøver at komme i kontakt med dig. Nummeret er fælles for alle YouSee-kunder - lidt ligesom et “hovednummer” til den digitale svarer, hvor dine personlige beskeder ligger gemt.

Hvad laver en telefonsvarer egentlig?

Forestil dig den traditionelle, lille båndoptager, som optog beskeder derhjemme. En mobiltelefonsvarer gør nøjagtig det samme - bare i skyen:

  1. Et opkald ryger videre til telefonsvareren, når du ikke tager telefonen, eller den er slukket.
  2. Opkalderen indtaler en besked, som lagres på YouSees servere.
  3. Telefonsvareren sender dig en notifikation - ofte via et “ubesked”-ikon eller et opkald/SMS fra 20 17 17 17.
  4. Du ringer selv 20 17 17 17 (eller bruger mobilens “tryk for at aflytte”) for at høre, gemme eller slette beskeden.

Sådan fungerer yousees løsning i praksis

Funktion Hvordan virker det?
Aktivering Som standard aktiveret på langt de fleste mobilabonnementer. Kan slås til/fra i Mit YouSee eller via tastekoder.
Adgang Ring 20 17 17 17 fra din egen mobil - systemet genkender automatisk nummeret. Fra en anden telefon skal du indtaste dit mobilnr. + personlig PIN-kode.
Indstillinger Du kan ændre hilsen, PIN, viderestillingstid m.m. direkte i menuen eller online.
Notifikation Hvis du har en ny besked, kan systemet automatisk ringe dig op (nummeret vises som 20 17 17 17) eller sende en SMS.

Derfor vil du se et indgående opkald fra 20 17 17 17

  • Ny talebesked: Telefonsvareren ringer for at gøre dig opmærksom på, at der ligger en besked.
  • Systemmeddelelse: F.eks. information om opdatering af din mailbox eller ændring af PIN.
  • Eget opkald: Når du selv trykker på “Aflyt besked” i mobilens telefonsvarer-shortcut, foretager telefonen faktisk et opkald til 20 17 17 17 - derfor står nummeret i opkaldslisten.

Er du ikke yousee-kunde?

Modtager du gentagne opkald fra 20 17 17 17 uden at have YouSee-abonnement, er det oftest en fejl eller forkert viderestilling fra en tidligere bruger af dit nummer. Du kan roligt afvise eller blokere opkaldet - eller kontakte YouSee kundeservice for at få fjernet viderestillingen.

Bottom line: 20 17 17 17 er simpelthen YouSees digitale “båndoptager”. Så længe du ikke klikker på mistænkelige links eller udleverer oplysninger, er der ingen grund til bekymring næste gang nummeret blinker på skærmen.

Hvorfor ringer det til dig? Typiske situationer

20 17 17 17 dukker som regel kun op i tre ganske harmløse scenarier. Her er de mest almindelige situationer, så du med det samme kan afgøre, om opkaldet er relevant for dig:

  1. Der er lagt en ny talebesked til dig
    Når en person ikke kan få fat i dig og i stedet indtaler en besked, forsøger YouSees system at give dig besked. Det kan ske via en notifikation på telefonen eller som et ubesvaret opkald fra 20 17 17 17. Ringer du nummeret op, kommer du direkte til din personlige mailboks, hvor beskeden afspilles.
  2. Systemet har en teknisk meddelelse om din mailbox
    Indimellem foretager YouSee mindre vedligeholdelse af telefonsvareren - f.eks. nulstilling af tællere, opdatering af tjenesten eller advarsel om fyldt mailbox. I de tilfælde kan nummeret ringe for at afspille en kort systembesked, før du kan fortsætte til dine egne talebeskeder.
  3. Du ringer selv ind for at aflytte, slette eller gemme beskeder
    20 17 17 17 er også det nummer, du manuelt taster, hvis du vil tjekke din telefonsvarer fra din egen mobil (eller fra en anden telefon ved at indtaste dit eget nummer og PIN-kode). Det vil derfor også fremgå i din opkaldsliste som et udgående opkald.

Er du ikke YouSee-kunde, har du sandsynligvis fået nummeret ringet op ved en fejl eller pga. et forkert viderestillings-setup fra en tidligere ejer af SIM-kortet. I så fald kan du blot afvise eller blokere opkaldet.

Husk: Selv om nummeret i sig selv er legitimt, bør du stadig være opmærksom på uopfordrede SMS’er med links eller anmodninger om personlige oplysninger. Tjek altid beskedens afsender, og kontakt YouSees kundeservice, hvis du er i tvivl.

Er det spam eller salg?

20 17 17 17 er i udgangspunktet ikke et salgs- eller spam­nummer. Når du ser det på displayet, er det som regel blot YouSees automatiske telefonsvarer, der forsøger at fortælle dig, at der ligger en ny talebesked - eller det er dig selv, der ringer ind for at aflytte dine beskeder.

Alligevel kan man på diverse fora finde enkelte brugere, der nævner suspekte SMS’er, PayPal-svindel eller andre mærkelige henvendelser i forbindelse med nummeret. Der er ingen tegn på, at selve telefonsvarersystemet står bag disse forsøg; erfaringen viser snarere, at svindlere udnytter det velkendte nummer til at skabe falsk tryghed.

  1. Flertallet bekræfter, at 20 17 17 17 er YouSees officielle telefonsvarer.
  2. Der er ingen salgspitches eller “telemarketing-kø” forbundet med opkaldet.
  3. Fup-risikoen opstår kun, hvis du modtager ukendte links eller bliver bedt om at dele kort- eller login­oplysninger - det bør du aldrig gøre over sms eller telefonsvarer.

Med andre ord: Ser du 20 17 17 17 ringe én gang eller to, er det sandsynligvis blot din telefonsvarer. Ser du derimod sære SMS-links eller bliver bedt om at indtaste personlige oplysninger, så læg på, slet beskeden, og kontakt YouSee direkte for at være på den sikre side.

Sådan håndterer du opkaldet

Først og fremmest afhænger din “to do-liste” af, om du rent faktisk er YouSee-kunde eller ej.

Er du yousee-kunde?

Så er 20 17 17 17 det hurtigste genvejstast-nummer til din telefonsvarer. Prøv følgende:

  1. Ring op til 20 17 17 17 fra den telefon, hvor SIM-kortet sidder.
    Er du i udlandet, skal du ringe +45 20 17 17 17.
  2. Indtast din PIN-kode, hvis systemet beder om det.
    Første gang oprettes koden ved at følge stemme-guiden; har du glemt den, kan den nulstilles i YouSee-appen eller på Mit YouSee.
  3. Lyt til menuen - herfra kan du:
    • Aflytte nye og gamle beskeder
    • Slette eller gemme dem
    • Skifte hilsen (f.eks. ferie-besked)
    • Ændre sprog, kode eller beskedlængde

Slå telefonsvarer til eller fra

Via mobil Via Mit YouSee
Tast ##002# og tryk ring op for at deaktivere alle viderestillinger (telefonsvarer inkl.).
Tast **61*20171717# og ring op for at aktivere igen.
Log ind på mit.yousee.dk, vælg “Mobilsvarer” og brug slideren Til/Fra. Bekræft ændringen.

Har du problemer eller er usikker på en besked, kan du altid ringe til YouSee kundeservice på 70 70 40 40 og få dem til at tjekke, om der ligger reelle beskeder til dig.

Er du ikke yousee-kunde?

  • Opkald fra 20 17 17 17 har ingen relevans for dig.
  • Ønsker du ro i indbakken, så bloker nummeret i din mobil.
  • Modtager du SMS’er med links, klik ikke - slet dem i stedet og, hvis du vil være helt sikker, rapportér dem som spam.

Generelle sikkerhedstips

Giv aldrig pinkoder, kortnumre eller CPR-oplysninger i en indtalt besked, og indtast dem heller ikke, hvis en stemme beder dig om det.
Ring altid selv aktivt op til 20 17 17 17 eller YouSee’s officielt oplyste numre, hvis du er i tvivl - omvendt opkald fjerner risikoen for svindel.

Sikkerhed og god praksis

Selv om 20 17 17 17 oftest er en harmløs genvej til YouSees telefonsvarer, er det altid en god idé at holde den digitale parader oppe - især når der lander overraskende opkald eller SMS’er midt i en travl hverdag. Følg nedenstående råd for at undgå både fup og forvirring.

Gode sikkerhedsvaner

  1. Klik aldrig på links fra ukendte eller uventede SMS’er.
    Svindlere udgiver sig ofte for at være “YouSee, din bank eller PayPal” og lokker med falske links til betaling eller login. Slet beskeden, hvis du er i tvivl.
  2. Del ingen følsomme oplysninger via telefonsvarer.
    CPR-numre, betalingskort, MitID-koder og adgangskoder hører ikke hjemme i en indtalt besked. Bed i stedet afsenderen om at kontakte dig på en mere sikker kanal.
  3. Tjek beskedens oprindelse.
    Er du YouSee-kunde, kan du logge ind på yousee.dk eller åbne Mit YouSee-appen for at se, om der faktisk ligger en ny talebesked. Matcher det ikke, så vær skeptisk.
  4. Ring selv op, hvis du er i tvivl.
    Find YouSees officielle kundeservicenummer på deres hjemmeside og få bekræftet, om opkaldet/SMS’en er ægte. Undlad at bruge evt. telefonnumre eller links, som står i den mistænkelige besked.
  5. Rapportér mistænkelig aktivitet.
    Videresend svindel-SMS’er til 1221 (politiets tjeneste mod sms-fup) eller tip YouSee, så de kan advare andre kunder.
  6. Skift eller aktiver PIN-kode til din telefonsvarer.
    En personlig PIN forhindrer uvedkommende i at aflytte eller manipulere dine beskeder, hvis de gætter dit mobilnummer.
  7. Er du ikke YouSee-kunde? Bloker nummeret.
    Så undgår du forstyrrelser fra et system, der ikke vedkommer dig. På iPhone: Oplysninger → Bloker. På Android: Opkaldsliste → Mere → Bloker.

Tommelfingerreglen

Når noget virker bare en smule forkert, så stop, tænk og dobbelttjek. Et ekstra minut med sund skepsis kan spare dig for både tid, penge og bekymringer.